رویکردی برای بهبود فرایندهای سازمانی با استفاده از تکنیک‌های فرایندکاوی مطالعه موردی: فرایند کنترل کیفیت درخواست‌های کارت هوشمند ملی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

2 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطالعات، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

3 استادیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

چکیده

اخیراً دانشمندان علم داده متوجه رشد نمایی انباره‌های داده شدند. آنان بر آن شدند تا این انبوه داده را به اطلاعاتی مختصر و مفید تبدیل نمایند. بخشی از این داده‌ها، رفتارهای ثبت شده از فرایندهای کسب و کارها بود. با پایش این رفتارها مشخص شد، بیشتر مشکلات فرایندهای کسب و کارهای امروز، ریشه در رفتارهای برجای مانده از گذشته آن‌ها دارد. تکنیک‌های فرایندکاوی از این داده‌ها برای کشف مدل واقعی فرایندی و تعیین تفاوت‌های بین مدل اصلی با مدل واقعی فرایند (که از رفتار فرایند در دنیای واقعی تهیه شده است)، استفاده می‌کند. در نتیجه انحرافات، گلوگاه‌ها و خطاهای فرایندها در زمان اجرا شناسایی شده و امکان تحلیل آن‌ها به منظور رفع یا بهبودشان فراهم می‌شود. بدین ترتیب می‌توان مدل فرایندی را ارتقاء داد. با این حال، با تکنیک‌ها و ابزارهای موجود، خروجی این الگوریتم‌ها به طور کامل با ویژگی‌های کسب و کار مرتبط نیست. بنابراین هنوز نیاز به تحقیق و توسعه در مورد علم فرایندکاوی، تکنیک‌ها و ابزارهای مربوط به آن احساس می‌شود. هدف این مقاله ارائه رویکردی برای بهبود فرایندهای سازمانی، با استفاده از تکنیک‌های فرایندکاوی است. این رویکرد با ترکیب دو مدل فرایندکاوی و چرخه حیات فرایندهای کسب و کار، و توجه به ارتباط میان فرایندهای یک سازمان، ارائه و به روش مطالعه موردی ارزیابی شده است. بدین منظور فرایند کنترل کیفیت درخواست‌های کارت هوشمند ملی ایران از سازمان ثبت احوال کشور، انتخاب و با تحلیل نگاره رویداد آن گلوگاه‌ها، انحرافات و خطاهای موجود در فرایند کشف شده است. سپس پیشنهاداتی جهت بهبود و رفع مشکلات کشف شده، ارائه گردیده است.





 

کلیدواژه‌ها